Händelse: 2007-11-15 Ca 22:10, Inträffar återigen det som inte fick hända men som alla vi inom branschen med fasa väntat på igen. Återigen blir en Bärgare påkörd på motorvägen strax innan Tingstadstunneln på Hisingssidan i Göteborg och vägen är begränsad till 70 Km/h. Denna person som råkar ut för detta är Andy som är chaufför på operativ enhet 233, Wulffens Bilbärgning-Falck Räddningskår, StorGöteborg. Han står nästan still i trafiken ner mot tunneln och detta är öppen fri raksträcka med mycket god sikt och vädret var klart och fint. Som tur var stod han inte på uppdrag här utan körde transportsträcka utan bil lastad bakpå för då hade nog även han mist livet, bärgarfordonet som blev utsatt är mycket väl upptextat med reflexer och självlysande färg samt mycket belysning som var ren så det skall inte gå att missa detta fordon, endock kommer en Volvo 855 enligt ögonvittnen i över 100Km/h rakt i baken på bärgaren som mer eller mindre står still och kollisionen blir så kraftig att bakrutan i bärgaren splittras och fliger in, ramen viker sig samt hjulhus och skåpbyggnation viker sig samt att bakaxeln släpper ifrån ramen och givetvis kastas Andy framåt med hård kraft och eventuellt ger detta uppkomst till WhipLash vilket jag själv har och inte önskar min värste ovän. Den påkörande bilen med en kvinnlig förare som är ensam i fordonet klämms fast och får klippas ut av Räddningstjänsten som tillsammans med Polisen stänger av hela E6 södergående från Backa. Kvinnan avförs med Ambulans till Sjukhus och provtagning kommer att ske då man eventuellt misstänker ratt/drograttfylla. Tur var väl för Andy att han hade en rejäl Bärgare/Chevrolet som stod imot smällen bra, allt är ju relativt. Jag pratar med Andy ett par dagar efter olyckan och han har varit hos läkare och är klart öm i nacken men dessa skador är ju luriga och brukar ta ett tag innan dom visar sig. Bärgaren som kraschas har knappt gått 500 mil och är inte ens året gammal till råga på allt.
Återigen ser vi hur viktigt det är att alla jobbar aktivt för Bärgarnas säkerhet och att man får ett fungerande system och att detta prioriteras utav myndigheterna innan någon ny dödsolycka inträffar. Råkar ni ut för något så gå in på Olycka.se och fyll i skaderapport och skicka in för det är ju detta matrialet som skall leda till att kunna få fram en säkrare miljö för alla oss som jobbar där ute och då måste ju också alla incidenter komma till kännedom för dem som skall representera Bärganas talan om säkerheten gentimot myndigheterna och det är ju svårt om det inte kommer in rapporter trots att det sker saker och då har man ju inget att peka på och det verkar som om inga problem med säkerheten finns ute på fältet.
Nämnas kan också att rättegången hölls nu i slutet av 2007 i Varbergs Tingsrätt gentimot den föraren som körde ihjäl Bilbärgaren Patrik Bergman i Tjänsten, och detta resulterade endast i villkorlig dom och dagsböter.
Viktiga länkar i samanhanget: Olycka.se, Info samt kontaktmöjligheter med representanterna samt möjlighet att fylla i händelserapporter/ Bärgarforumet SOS-Stockholm.se, här förs dialogen vidare i ett öppet forum där alla är välkommna/ Wulffens.nu, det utsatta åkeriet/ Eller om ni har missat hur det hela började med Patriks olycka då kan ni titta på den här/ Önskar ni vidare kontakt i ärendet kan jag länka er vidare på ett eller annat vis så slå mig en signal på +46(0)706-249 704 eller eller skriv en rad genom att klicka på denna ruta. Text: Rickard Santala 2007
Bildmatrialet är från flera Fotografer och är skyddat © enligt gällande lagar, under varje bildserie står vem som är fotograf!!!!
Bilder från Olycksplatsen 2007-11-15 Ca 22:10, E6 Backa Södergående - Göteborg
*Photographer: Peter Ekroth©Directphone:+46(0)763-282 875/Mail* (6 Bilder)
* Photographer: Peter Olausson © Directphone: +46(0)709-500 800 * (4 Bilder)
Översiktsbild över vägsträckan som är aktuell som visar hur god siktsträckan är.
* Photo : Rickard Santala © +46(0)706-249 704 *
Bärgarens skador dokumenterade på verkstad efter olyckan
Skärmar och hela byggnationen viker sig
Byggnationen pressas ihop med sådan kraft att denna klämms ihop med förarhytten och krossar bakrutan i hytten med flygande glassplitter
Inte en rak linje någonstans
Byggnationen klämms ihop med förarhytten
Hela bakaxeln släpper ifrån karossen
* Photo : Rickard Santala © +46(0)706-249 704 *
Bilder på Volvon som körde rakt in i bärgaren efter att denna bärgats till verkstad, oerhörda skador efter en kraftig påkörning
* Photo : Rickard Santala © +46(0)706-249 704 *
Andy som råkade ut för olyckan
Kent & Mikke som du kan kontakta via Olycka.se
* Photo : Rickard Santala © +46(0)706-249 704 *
* Photo : Santala Photo / www.santala.se © +46(0)706-249 704 *